søndag 15. mars 2015

Nye ullfavoritter!

En stri uke er over, der alle familiens medlemmer, så nært som ett, har vært rammet av ulmske symptomer dratt med hjem fra barnehagen. Smittsomt og slitsomt, men ikke til å unngå når man har små barn. Så nå er det godt at vi alle er gjennom det og at helgen er her med sol og nydelig vær!

Noen sykedager hjemme har gitt avkastninger på strikkefronten, det er alltid hyggelig med litt ekstra strikketid. Det kunne potensielt blitt endel mere, men det frister ikke alltid å strikke når formen er laber. Først ut er elstedatteras nye favorittskjerf. Med så mange glade farger og mønstre er det vel ikke rart hun er fornøyd?


Den artige oppskriften på skjerfet finner du her. Det er strikket rundt på liten rundpinne med mønster og farger etter innfallsmetoden (kan selvfølgelig planlegges nøye også, men det er ikke helt meg). Første og siste omgang på den lange "pølsa" er vevet sammen tilslutt, slik at skjerfet kan gå to omganger rundt halsen. Moro å leke seg med ulike mønstre og fargekombinasjoner! Flere av mønstrene fulgte med sammen med oppskriften, mens andre har jeg funnet andre steder. Snømennene er fra Arne og Carlos "Julekuler", uglene fra Ann Myres "Tute-tuva" og et av retro-inspirerte fantasimønstrene (bladverk i lyseblå på mørk brun bakgrunn) er fra Kamilla Svanlunds votter "Gunnel". Enkelte mønstre er også fra eget hode.

Med pinne nr 3,5 passet det å bruke gamle rester Drops Merino Extra Fine, Sandnes Smart, Dalegarn Falk, DSA Sterk og Abuelita 4ply. Jeg har også brukt noe Pickles Extra fin merino, men denne er endel tynnere og egnet seg ikke like godt sammen med de andre.


Veldig artig skjerf å strikke, det er særdeles selvmotiverende siden det skjer noe hele tiden. Det røynet riktignok på med mønsterstrikk mot slutten, og det ble liggende en stund før skjerf-mojoen var tilbake og skjerfet ble ferdig. Men nå er det det! Og dattera er fornøyd:)

Yngstedattera har også noe nytt, et par tovede votter strikket på oppfordring og med ønskefarger.


Disse ble akkurat så supermyke og gode som de ser ut :) Jeg har brukt en tråd Tove (hvitt er Finull) og en tråd Blackhill højlandsuld. Oppskriften er Nøstebarns tova votter, jeg liker fremgangsmåten og synes vottene blir veldig gode, så disse blir det flere av. Lillebror har allerede et par, og eldstedatter er nestemann ut :) Egentlig skal vottene har hullrad og snor etter ribben, noe jeg erstattet med innfelling av fire masker istedet. Funket fint det.


Alt for varme nå i det fantastiske milde vårværet vi har i disse dager, men skal se vinteren plutselig titter fram igjen og da er de gode å ha!

To fornøyde døtre -blir vel ikke bedre enn det! Og heldige meg, som har fine jenter som stort sett vil ha det jeg strikker til dem...

10 kommentarer:

  1. Så morsomt skjerf :) Skjønner godt at tingene ble godt mottatt :))

    SvarSlett
  2. Så koselig å se ei fin og fornøyd datter med et kjempelekkert skjerf! Det ble jo knallbra! Flott yngstedatter med gode votter også! Får nesten håpe de kan få hvile seg til neste vinter, men jeg tar ikke noe for gitt nå utover våren.
    Det er så morsomt å se strikkaplagg i bruk, så det er kjempebra at jentene dine stiller opp.

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så nydeleg skjerf du har strikka, og flotte, gode vottar. Fine og heldige jenter som har så flink strikkemamma :)

    SvarSlett
  4. Digger skjerfet!! Har sett et par lignende varianter på Ravelry i sort/hvitt jeg tror jeg må strikke til meg selv :)
    Og heldig er du som har unger som ikke syns det meste av garn klør...
    Her er det ikke alt som faller i smak med sensitiv eksem hud :(

    SvarSlett
  5. Så tøft skjerf! Kjekt å ha plagg som ingen har maken til, og slik blir det jo når man dikter selv:) Vottene var friske og ser gode og myke ut. Godt dere er på bedringens vei:)

    SvarSlett
  6. Så søte jenter du har! Skjerfet var kjempekult! Spreke og fine gladvotter også!

    SvarSlett
  7. Flott skjerf og herlige votter, alltids bra når man ikke er for syk til å strikke… ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  8. Heldige jenter, så fine ting de har fått!

    I tilfelli du ikke sjekker svarkommentarer i bloggen min så er rundstrikk og "låser" til strikketøyposene kjøpt på ebay. :o)

    SvarSlett
  9. Huff ja lumske symptomer fra barnehagen herjer her i heimen og.. kjedelig. Men utrolig stilig skjerf! Det inspirerer meg virkelig og jeg får lyst å hive strikketøyet og begynne på det isteden... men får prøve å beherske meg og gjøre ferdig det jeg holder på med først.. Fine ønskevotter også! Alltid kjekt når man kan strikke noe som er ønsket!

    SvarSlett
  10. For et utrolig kult skjef!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...