torsdag 6. juni 2013

Mere restegarn skal til pers!

Enda et velkomment restegarnsprosjekt er på pinnene! I vinter gjorde jeg et solid innhogg i vellagret babyull og strikket babyteppe, nå er det ymse ullkvaliteter på pinner 3 1/2 som skal til pers. Pleddet er selvsagt inspirert av Arne & Carlos restegarnspledd i den fargerike boka Håndarbeid fra hagen. Her strikkes garnrestene opp fortløpende og det er minimalt med tråder å feste (stikk i strid med tråd-feste-helvete stripene gir inntrykk av) -og det er helt etter mitt hjerte!


Garnet er er alt av "vanlig" ull og ull/bomullsblandinger jeg kom over i garnlageret som passet til pinne 3 1/2. Jeg strikker litt fast og vil ikke at pleddet skal bli for kompakt, og valgte derfor å legge opp på pinne 4 for å få et litt løsere pledd. Dette er et veldig enkelt og ganske så hjernedødt prosjekt, og du verden sånn disse stripene spiser på seg når jeg setter igang! Det er og blir utrolig inspirerende å strikke striper :) Og når jeg får bruke opp rester i tillegg... ja da er jeg solgt :)


Pleddet er nå 20 cm langt og veier 165g. Jeg planlegger å strikke til 180 cm, som vil gi totalvekt på nærmere 1,5kg. Jeg ser for meg et seigt og tungt strikketøy på slutten... men da er det vel bare å stålsette seg for å få det ferdig. Enn så lenge går det lekende lett å strikke, selv om høyre skulder klager litt og krever pauser innimellom. Håper å være ferdig i løpet av sommern.

Hvis du vurderer å få fart på restegarnet og strikke et slikt pledd, er det masse inspirasjon å hente hos Tusenfryd og Strikk og Tøys!

To be continued...!

Follow my blog with Bloglovin

10 kommentarer:

  1. Et slikt teppe har jeg også lyst til å lage. Herlig!!!
    Klem Tone

    SvarSlett
  2. Å, takk for inspirasjonen :)

    SvarSlett
  3. Så flott start på stripeteppet. Eg strikker også opp rester, men har valgt eit mønster frå Pickles som utgangspunkt.
    Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
  4. Dette blir fint! Rene garnhimmelen den kurven der;) Greit å få unna restene, det er altfor enkelt å bare kjøpe mer garn, hehe;)

    Ønkser deg en fin fredag videre!

    SvarSlett
  5. Blir spennende å se ditt! :) La faktisk opp til et slik teppe i dag jeg også, så mitt er bare tre cm enda, men det er da moro ;) Har bestemt meg for å følge tipset opp ikke å se i garnposen når jeg trekker garn, så det blir moro å se fargerekkefølgen etter hvert! :)

    SvarSlett
  6. Jeg digger dette teppet! Den som bare hadde hatt nok rester! ;)

    SvarSlett
  7. Så fint det blir! Og må føles så godt å få brukt opp mange rester :)

    SvarSlett
  8. Kjempeflott blir det! Så gøy med fargekombinasjonene :) Og ekstra gøy å få brukt opp masse små og store rester fra lageret, herlig :)

    Ha en fin mandagskveld
    Klem

    SvarSlett
  9. Kult teppe! Gleder meg til å se fortsettelsen på det, og ikke minst høre hvor lei du blir mot slutten ;)

    SvarSlett
  10. Så fint det blir:)
    Det var tungt mot slutten, men når man øyner en ende på det hele så holder man ut likevel.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...