onsdag 26. februar 2014

Fiks ferdig drømmepledd!

Det hele startet med en kurv restegarn 3.juni i fjor.

Rille for rille ble pleddet gradvis større og større gjennom sommeren, helt til pleddstrikkinga utpå høsten sa stopp og lå brakk fra oktober til januar. Men med nytt år kom ny giv, rillene ble fler og fler og parallelt med spenningen i vinter-OL strikket jeg riller så pinnene gnistret. Det ble en durabelig innspurt, kronet med hjemmeseier og avfelling under herrenes fem-mil på OLs siste dag!


Ja, for selv om det ikke ble norske medaljer på nevnte OL-gren, føltes det som om pallen var helnorsk. Å lande et halvannet kilos strikkeprosjekt er en personlig seier!

Inspirasjon og oppskrift fra Arne & Carlos og boka deres Håndarbeid fra hagen. Pleddet er så enkelt, samtidig blir det en fin effekt av stripene og garnskiftene.

Garnet som er brukt er kreti og pleti fra lageret mitt av ull, superwash og 100% ren ny ull, samt ull/bomullsblandinger som passet til pinne 3 1/2. Jeg har brukt både tynnere og tykkere garn også, og strikket pleddet med pinne 4 for at det ikke skulle bli for kompakt. Den beslutningen er jeg godt fornøyd med, et slikt ullpledd kan ellers bli både tungt og veldig varmt. Det skulle tross alt bli et behagelig slenge-over-seg-sofapledd :)


Det blir mye nostalgi i et slikt restegarnspledd, her er det garn fra ungdomstiden, arvegarn fra mormor og rester fra diverse plagg jeg har strikket opp igjennom tida. Og selvsagt en del som jeg ikke husker hvor stammer fra. Mange gode minner, som ble til mye refleksjon og mimring mens pleddet ble til. Det har igrunn vært et koseprosjekt, samtidig som det til tider har tynget å vite at pleddet lå i garnkurven og ventet på å bli strikket ferdig. Frykten for å ende opp med en evig UFO har selvsagt vært tilstede - men virket samtidig skjerpende for å strikke på og få det ferdig.


Fargeskiftene er ikke spesielt planlagt, her har det ene nøstet avløst det andre i omtrentlig vilkårlig rekkefølge. Jeg hadde perfekt mengde garn! Det var jeg selvsagt ikke sikker på da jeg startet, men det viste seg å være passelig. Godt å slippe å sitte igjen med ubrukte slanter, og enda bedre å slippe å kjøpe inn garn til resteprosjektet. Dessverre veide jeg ikke kurven med garn før jeg satte igang, men hver smitt og smule ble brukt og kun få og små stumper ble igjen. Heldigvis strikket jeg inn endene fortløpende, så jobben etter avfelling var meget overkommelig :)   


Så litt tallknusing…:

La opp 250m på pinne 4
Strikket 334 riller, som tilsvarer 167000 masker

Vekt 1460g
Mål - stort og deilig - 140cm x 205cm (etter skylling og blokking), 140cm x 180cm (før blokking)


 Medaljens bakside, ganske fin den også:



Jeg trenger vel ikke si at jeg er superduperfornøyd med å ha gjennomført! Pleddet skal bo i godkroken i sofaen framover og bli et skikkelig kosepledd. Nå skal nakke og skuldre få seg en velfortjent hvil -det vil si bare småstrikk i noen dager framover ;)


Ha en strålende strikkeuke videre!

19 kommentarer:

  1. For et kjempe fint teppe:-) Det blir nok godt og sette seg under det og virkelig kose seg:-) Nyt det lekre teppe ditt:-)

    SvarSlett
  2. For et lekkert teppe!! Fargerikt og flott!! Det gav meg inspirasjon til å dykke ned i restgarnet mitt ;) Takk!!!

    SvarSlett
  3. Superfint teppe!! Litt av en jobb du har gjort og så flott å bruke kun restegarn da, imponerende! Ha en fin dag videre :)

    SvarSlett
  4. Så fint! Og ikke minst kjempefine bilder. Det er nesten fristende å begynne på et sånt sjøl når jeg ser teppet ditt, men tror jeg må innse mine (og garnlageret sine) begrensninger.

    SvarSlett
  5. Teppet ditt ble kjempefint!! Så flotte farger -og god størrelse på det!! Well done!! :-)

    SvarSlett
  6. GRATULERER med store bokstaver med fullført! Og knallfine bilder!

    SvarSlett
  7. Så herlig det ble!
    Fargene stråler og det tilfeldige ser planlagt ut. GRATULERER!
    Jeg strikket også dette pleddet og bruker det nesten hver dag. Husker godt hvor tungt det var mot slutten men også den deilige følelsen av å være ferdig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Pleddet ditt var til stor inspirasjon for meg! De gangene det røynet på og ble tungt å strikke, var det til god hjelp å tenke på at noen hadde klart å fullføre dette før meg ;)

      Slett
  8. Så flott! Og for en herlig følelse det må være å avslutte dette prosjektet.

    SvarSlett
  9. Fargerikt og lekkert! Imponerende arbeid! Skulle nesten ønske jeg hadde like mye rester:)

    SvarSlett
  10. WOW! Imponerende, kjempeflott! !!

    SvarSlett
  11. Wow! All honør til deg! Det ble utrolig flott:-)

    SvarSlett
  12. SÅ fint! Dette kan du være stolt av, langt inn i evigheten:)

    SvarSlett
  13. WOW fantastisk flott!
    Holder på med et rilleteppe, men det måler kun 1x1 meter....hehe

    SvarSlett
  14. Gratulerer med vel gjennomført - det ble veldig fint! At det er et helt gjennomført resteteppe uten å måtte kjøpe noe gjør det jo bare enda bedre :)

    SvarSlett
  15. Godt jobba!! Teppet ble kjempeflott!

    SvarSlett
  16. Jeg er ftemdeles veldig imponert, både av innsats og resultatet. lett for at sånne resteprosjekt ikke blir helt klaff, men syntes fargeskiftene fungerer kjempefint! Innspirerende :)

    SvarSlett
  17. Et fantastisk flott pledd. Noe for alt restegarnet mitt! Ønsker deg en riktig god påske.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...