lørdag 5. oktober 2013

Røffe raggiser

Det var på tide å gi et bidrag til sokkebeholdningen til åtteåringen. Både høyden og fotsåler gjort et jafs på lengdeskalaen det siste halvåret, og det merkes på alt av klær og sko.   


Jeg gjorde et lite dykk i sokkegarnkassen og fant et par nøster Rauma Magi, som jeg synes har ligget lagret lenge nok. Faktisk kan disse nøstene skimtes på toppen av en usortert haug garn i et garnlagerinnlegg fra 2010, og de var ikke akkurat nyinnkjøpte da heller. 


I utgangspunktet hadde jeg tenkt å strikke vaffelmønstrede sokker, som sitter godt på foten og har et enkelt mønster som passer godt til et mangefarget sokkegarn. Men så kom jeg over disse hos Annepålandet, og syntes jeg måtte gi dem en sjanse. Mønsteret er en slags forskjøvet vrangbord med 2r, 2vr, der mønsteret flyttes en maske for hver tredje omgang. Spiralmønsteret gjør at de sitter usedvanlig godt på foten. Flere detaljer om sokkene finner du her.


Åtteåringen er veldig fornøyd med de nye raggisene med forsterket hæl og stjernetå :) Gode å slenge på føttene på småkalde oktober-morgener.

Ha en riktig trivelig oktoberhelg!

14 kommentarer:

  1. Det var det jeg visste, sokkene kom til å bli kjempelekre! Heldige åtteåringen :)

    SvarSlett
  2. Tøffe sokker til en tøff åtteåring må til. Ønsker deg en fin kveld :)

    SvarSlett
  3. Har aldri sett spiralsokker med hæl, men jammen finnes det også! De holdes kanskje ikke så godt på foten uten hæl? Ikke vet jeg:) fine var de, og så kjekt å få brukt opp litt årgangsgarn da!

    SvarSlett
  4. Ja, den vrangborden er utrolig stretchy. Vanskelig å forklare hvorfor, men sånn er det. Flotte sokker!
    Boka du skrev om i forrige innlegg har jeg også. Morsom og kreativ!

    SvarSlett
  5. Flotte sokker! Jeg burde også strikket noen til vinteren

    SvarSlett
  6. Så stilige sokker! Kjekt å få brukt garn som har ligget lenge på vent;)

    SvarSlett
  7. Søt sokker har du laget. Riktig fin for oktober med høstværet.
    Vi har så fin solen nå og nytter utendørs. Jeg så i blogg din du har mange prosjekte på pinne også.
    Spennende. Ha en fin uke. Hilsen kommer fra Viola.

    SvarSlett
  8. Så fine sokker! Takk for mønstertips. Er ganske lei av 2 rett, 2 vrang nå og i tillegg ikke spesielt glad i å strikke sokker. Disse tror jeg må komme på pinnene - husets beboere trenger nye sokker!

    SvarSlett
  9. Hjemmestrikkete sokker er best og god passform og fine farger garanterer suksessen! :)

    SvarSlett
  10. Fine sokker!Kan tenke meg det var godt å få brukt litt av garnlageret :)

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  11. Sokker er forbruksvare:) ...og enda til når bena vokser!! Satser på at disse holder hele sesongen!!!

    SvarSlett
  12. Så fine sokker, og mønsteret så veldig praktisk ut. Viktig at barnesokker sitter godt på foten, og det skader jo ikke at de er i glade farger heller. :)

    Premien er kommet fra, tusen takk!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...