tirsdag 1. oktober 2013

September -oppgjørets time

Og vips -så var september over.


Man skulle tro at 30 dager gir uhorvelige mengder strikketid, særlig når man er hjemme i barselpermisjon og lillebror sover iallefall en god dupp imens storesøstrene er på skolen, men faktum er at denne måneden har gitt skuffende lite kvalitetstid med strikktøyet. Flere forklaringer på det:

1) Septemberværet har vært fantastisk her i Trøndelag. Nydelig høstvær skal som kjent ikke sløses bort, man må ut på tur, trille langt og lengre enn langt og nyte frisk luft og lette, men fortsatt varme solstråler. Ved siden av strikking, er frisk luft virkelig balsam for sjelen.

2) Skolen er i gang igjen. Mye lekser og fritidsaktiviteter som skal følges opp, ofte utover kveldene. Og når roen endelig senker seg i huset og jeg kan synke ned i sofaen med strikketøyet mitt, rekker jeg som regel ikke strikke mange maskene før øyelokkene blir tunge og jeg må legges til lading.

3) Vi bygger ut huset. Halve tomta har vært en byggeplass siden mai, men nå som vi nærmer oss ferdigstilling er det adskillig flere ting vi kan bidra med selv. For eksempel maling. Blæh! Nå har vi heldigvis en proff maler som sparkler, pusser og maler de nye rommene inne, men utendørs tar vi selv. Og mye pent vær = plenti med maletid.

Vel, excuses-excuses... Ambisjonene var der i september, og jeg innfridde vel ikke helt.


Bare ett av fire prosjekter ble ferdigstilt, nemlig mysteriesokkeneRestegarnspleddet har fått seg noen flere striper, men 6cm framgang var litt mindre enn jeg hadde håpet på. Raglangenseren har jeg hatt god framgang på, men helt i mål kom jeg ikke. Bolen skal bli ca 10cm lengre og ermer må strikkes. Villsaujakka kom jeg godt i gang med, men så stagnerte det jammen meg da jeg fikk nyss i at det var noe feil med mønsteret. Nå er mønsteret rettet opp, så jeg kan trygt fortsette.

Så jeg fortviler ikke, oktober er her (velkommen forresten!) og forhåpentlig vil jeg få mange produktive timer med strikkepinnene framover. Uferdige prosjekter overføres til denne nye, ubrukte måneden -med blanke ark og fargestifter tell. Jeg går på med ny frisk:)

Hva strikker du på i høst?

God strikke-oktober!

8 kommentarer:

  1. Du har da fått gjort litt iallefall.Mere enn æ. :) Fine ting du har i produksjon.

    SvarSlett
  2. Du må ikke ha så høye ambisjoner når det gjelder strikking i din travle hverdag. Du har sikkert mye bedre av å gå lange trilleturer i finværet. Men jeg kjenner meg så igjen. Jeg hadde så lyst til å strikke da jentene var små, men jeg rakk nesten ingen ting.

    Kjempefine bundinger som det blir artig å ferdigstille!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ambisjoner ja, det er bare det at hodet er fullt av nye ting jeg har lyst til å strikke... :) og da må jeg få unna det som allerede er på pinnene først. Så ambisjoner må jeg ha! Men, vet at tiden er begrenset og av alt som skal få plass i småbarnshverdagen så er nok håndarbeidet ganske langt nede på prioriteringslista. Sånn må det vel være ;)

      Slett
  3. Det å ha høye ambisjoner/forventninger til strikketid kjenner jeg meg veldig godt igjen i! Man tror liksom man har allverdens med strikketid. Kjenner meg forresten også veldig godt igjen i punkt 2 på lista di over forklaringer;-) Ikke rart man ikke får gjort noe ferdig.

    Du skal ha skryt for at du har fått fullført en ting da:-) Når jeg blir frustrert over å ikke få fullført noe så begynner jeg på noe nytt. Slik er det nå om dagen. Har 8 prosjekter i strikkekurven som jeg strikker på (og da har jeg ikke tatt med ymse ufo'er som ligger rundt omkring). Startitis på høyt nivå;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk-takk for skryt, hehe :)
      Jeg er egentlig en startis selv, og holder meg hardt i selen for IKKE å starte på flere ting nå -tenker det heller må være gulroten for å fullføre noe av det påbegynte... Men fyttigrisen så vanskelig det er å ikke bare kaste seg over noe nytt og insprerende istedet! Så skjønner deg veldig godt der ;)

      Slett
  4. Ny måned, nye muligheter til masse strikk ;) Fine mysteriesokker du har fått ferdig :) Og det andre blir sikkert ferdig denne måneden ;) Gleder meg til å se! Villsauene dine ser søte ut :)

    SvarSlett
  5. 1 av 4 skal du ikke kimse av! Fine sokker :-)

    SvarSlett
  6. Så enig, så enig!! Det viktigste er jo at vi koser oss, med eller uten strikketøy:) ferdig blir det vel før eller senere uansett!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...