onsdag 19. november 2014

Gutteserk til lillebror

Jeg har vært på biblioteket og lånt den siste boka til Kathrine Gregersen, Strikk meir til nøstebarn. Den første nøstebarnboka er nærmest en bibel for meg, jeg har strikket en god del fra den og bladd mye i den for inspirasjon. Så jeg var ganske spent på om oppfølgeren kunne være like god som sin forgjenger, det skal jo tross alt litt til siden jeg har et slikt opphøyd syn på den første nøstebarnboka.

Etter å ha bladd igjennom et par ganger, var det mest iøyenfallende oppskriften på en serk. Den var spesiell i konstruksjonen siden den ble strikket fra erme til erme inkludert bærestykket over bryst og øvre del av rygg. Bolen strikkes etterpå ved at det tas opp masker i underkant av bærestykket. Slik blir det en fin effekt av at maskene går både vannrett og loddrett. Serken er jo egentlig en A-formet kjole, men siden jeg ikke har en liten jente å strikke til, tenkte jeg at denne modellen også kunne gjøre seg som genser til lillebror. Jeg lot rett og slett være å øke i sidene nedover bolen, og felte av da lengden var genser-passelig. Og vips- så hadde lillebror fått seg ny gutteserk!


Holst Supersoft i fargen Fig, kjøpt på salg tidligere i år (psst.... det er salg på dette garnet hos Holst garn nå også, kun 20kr nøstet!) Jeg brukte akkurat ett nøste. Kontrastfargen er mintfarget Blackhill Højlandsuld, av en lite nøste på 25g som jeg fikk med garnblomsten kjøpt hos Garnudsalg.dk for noen år siden. Prøvelappen viste at jeg fikk en maske mindre på 10cm enn i oppskriften, så jeg modifiserte litt på maskeantall og økninger for å få størrelsen til å bli rett til min lange gutt på 20 måneder. Hele plagget er strikket på lang rundpinne nr 3 (strikker alt med magic loop... jeg er frelst!) Garnet ser tynt og stivt ut når det strikkes med, men fluffer seg fint opp og blir mykt og fyldigere når plagget skylles opp. Fascinerende og like artig hver gang!


Serken var fin, men utenom den synes jeg ikke resten av oppskriftene i boka fristet nok til at jeg vil kjøpe boka. Den første nøstebarnboka har så mange fine basisoppskrifter, mens oppfølgeren spant mye rundt de samme ideene og med små varianter over de samme plaggene. En søt bok med fine bilder, men ikke noe jeg trenger å ha i bokhylla mi. Lurt å ha lånt på biblioteket før jeg satte den på ønskelista til jul! 

En liten digresjon til slutt: Da jeg sa jeg hadde brukt Nøstebarns første strikkebok mye, mente jeg at jeg hadde brukt min gode venninnes eksemplar mye. Jeg har nemlig ikke hatt boka selv, men lånt den av henne mange og lange ganger. En periode var den fast inventar på nattbordet :-) Men, da jeg var i bokhandleren forrige uke lå Strikk til nøstebarn og lyste mot meg i paperback-opplag til 199kr. Og det er jo ingen pris for en slik flott bok, så nå eier jeg omsider min egen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...