torsdag 13. november 2014

Mohair til besvær...


Nei, jeg har ikke strikket meg en ny t-skjorte, dette er Il grande favorito, genseren som lå an til å bli en stor favoritt for en måneds tid siden. Etter et par runder prøving av den ferdigstrikkede bolen kan jeg nå imidlertid konkludere med at den endte opp i størrelse øltønne. Alt for omfangsrik og særdeles lite flatterende på min kropp. En stor nedtur, med tanke på at genseren ble strikket etter mål, med prøvelapp og pinnejustering for å sikre et perfekt resultat. Feilen er todelt. Jeg la til en størrelse 4-5 cm over brystmålet, men tenkte ikke på at dette garnet gir en genser som vider seg kraftig ut omtrent umiddelbart etter at den er tatt på. I tillegg er garnet fluffy og gir meg sterke assosiasjoner til 80tallets lodne pusegensere, noe som understreker den hårete telt-looken, og det er ikke dit jeg ville med denne genseren. Jeg trodde Pickles Big Fuzz ville bli tøft til denne modellen... ble ikke det!

Så hva gjør jeg så med den halvferdige genseren?

Min første innskytelse var å rekke opp "skiten". Tidligere erfaring tilsier imidlertid at det kan bli en tøff utfordring å rekke opp et plagg strikket i langhåret mohair. En annen mulighet er å transformere bolen til noe helt annet. Et sofaputetrekk? Leggingser eller pulsvarmere? Mulighetene er flere med en slik vid bol hvis jeg tar saks og nål fatt. Kom gjerne med idéer hvis du har noen! Jeg pønsker videre mens plagget ligger henslengt over sofaryggen og skuler småsnurt på meg. Mulig jeg prøver meg på en ny versjon av genseren, i såfall i et tynnere garn og en størrelse eller to mindre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...