mandag 17. januar 2011

Enkle votter


Votter kan man aldri få nok av, eller hva? Jeg føler iallefall vi har kronisk underskudd på votter, selv om vi har opptil flere par hver av både strikka/tova og syntetiske. Men sånn blir det kanskje når vi må ha slike små ekornlagre av disse nødvendighetene både i barnehagen, på skolen, på hytta, i bilen -og hjemme? Og noen par har vi helt sikkert glemt igjen sist vi var på besøk "her og der"... ;-)

I januar fikk jeg et ekstra påskudd til å strikke votter fra "Topp til tå"-samstrikk på Hobbyboden, der månedens tema er -ja nettopp- votter. Nå tenkte jeg at jeg for en gangs skyld IKKE skulle strikke tova votter i Fritidsgarn (som jeg har foret alle i familien med det siste året...), men prøve meg på en annen variant. Utgangspunktet var to nøster Sandnes Smart. Fant ikke helt oppskriften jeg var på jakt etter, så vottene ble til mens jeg strikket. 


Harde fakta: 
Garn: Sandnes Smart
Pinne: 3 1/2
Størrelse: Barnehånd, ca 8 år

Her er oppskriftenenkle Kårner-votter:

Legg opp 52 masker på strømpepinner nr 3 1/2. Strikk 6 cm vrangbord (2r, 2vr). Gå over til glattstrikk, og øk 1 m i hver side på første runde. Her bytter du farge hvis du ønsker stripete votter. Hver fargestripe = 5 runder. Etter 17 runder glattstrikk settes av til tommel slik: Strikk 1m, strikk de neste 7m med egen tråd i kontrastfarge. Sett de 7 tommelmaskene tilbake på 1.pinne og strikk over maskene med vottegarnet. Fortsett med glattstrikk til det er strikket 20 runder etter tommelfellingen. Da felles det slik: Strikk til det gjenstår 3 masker på 2.pinne, strikk 2 rett sammen, 1r. Pinne 3: 1 r, 1 løst av, 1 r, ta den løse masken over den strikkede. Fell på samme måten på pinne 4 og 1. Det felles slik på annenhver runde til det gjenstår totalt 12 m.

Et tips til avslutning på votten er å bruke Kitchener Stitch, som gjør at det ser sømløst ut. Her er link til en liten filmsnutt som viser denne teknikken. Alternativ felling: Strikk 2 og 2 rett sammen, trekk tråden igjennom de gjenværende 6 maskene og snurp sammen.
 
Tommel: Ta ut tråden. Sett de 7m nede + 6m oppe på pinner. Plukk opp 1m i hver side, tilsammen 15m. Glattstrikk 17 runder rett, deretter 2 og 2 rett sammen omgangen ut. Strikk 1 runde rett, deretter 2 og 2 sammen omgangen ut. Trekk tråden igjennom de resterende maskene og snurp sammen.

Du har nå en stripete Kårner-vott. Har du lyst på en til, så strikk en tilsvarende vott, men husk på å lage tommelen så den passer en venstre-hånd. Da strikker du til det gjenstår 8m på 2.pinne i omgangen for tommelfelling. Sett de neste 7m på egen tråd. Sett tommelmaskene tilbake på 2.pinne, og strikk over med vottegarnet. 


Jeg synes det er kjempekoselig om noen vil prøve seg på oppskriften. Da ønsker jeg meg en kommentar i dette innlegget slik at jeg kan komme på besøk og se din versjon. Hvis du har egen blogg ser jeg gjerne at du linker tilbake til meg.

Psst: Det o-store teppet er nesten ferdig! Say no more.... 

9 kommentarer:

  1. Enkle ja, og veldig fine! Jeg liker veldig godt striper, det gjør mye for et plagg.

    SvarSlett
  2. Votter får man aldri nok av...Jeg strikker og strikker ,men aldri noen til meg selv...Alt blir gitt bort i gave...Det er på tide å bli ego:)

    Mye flott du lager og du tar flotte bilder til bloggen din...Alttid gøy å stikke innom en bloigg der både bilder, tekst og håndarbeidet faller i smak hos meg...:O)

    SvarSlett
  3. Stripe vottene er ble riktig fine og fargene er super fine. Ha en riktig fin dag.

    SvarSlett
  4. votter er forbruksvare! Godt å høre det er flere enn oss som aldri har nok votter, jeg lurer på hvor vi gjør av alle sammen...

    SvarSlett
  5. De ble kjempefine! Her er det heller aldri nok votter, verken til liten eller stor.

    SvarSlett
  6. Så deilige votter. Veldig delikate farger sammen (titter i garnhylla etter lilla og hvit...hihi) Du er en inspirasjon! :)
    Lykke til med teppe-innspurt. Du har vel to dager på deg ;)

    Stor klem

    SvarSlett
  7. Hei hei. Har sett etter eksempler på tova votter, da jeg tengte og strikke ett par slike. `Ramlet` da b.l.a innom din blogg:-)
    Så masse fint du har laget, kreativ dame du;-)

    SvarSlett
  8. Hei! Kan deisse toves? Går det an å øke masketallet til å psse hendene til en voksen mann? Tnkte å forsøke denne oppkriften som mitt første forsøk på votter,setter stor pris på tilbakemelding! Fargekombinasjonen og stripene var veldig fin:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg er sent ute med å svare, men bedre sent enn aldri? Så hyggelig at du liker vottene. Garnet jeg har strikket med kan ikke toves, men det er selvfølgelig mulig dersom du bruker ren ull (Tove, Finull el.) Det kan fort bli litt prøving og feiling med størrelser når vottene skal toves, så hvis det er første forsøk så vil jeg anbefale at du starter med en oppskrift beregna på toving. Da er sjansen for et vellykket resultat større:) Lykke til.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...