tirsdag 5. mars 2013

Stripegalskapen fortsetter

Ja, jeg innrømmer at det har tatt litt av med stripete plagg i det siste. Og da særlig stripete nøstebarn-plagg. Synes kombinasjonen av striper i regnbuegarn og nøytralt garn er nydelig, jeg blir rett og slett i godt humør av å se på plagget. Og så går det så fort framover med strikketøyet når garnet stadig skifter farge!



Dette er nøstebarns rullegenser som blir gave til min lille nevø som fyller to år i mars. Jeg strikket genseren i størrelse 2 år, -men synes det ble veldig vid. Litt rart, for jeg trodde nøstebarn-plaggene hadde en tendens til å være små i størrelsen -og jeg strikker iallefall ikke løst. Han er ikke store karen, så jeg mistenker at generen blir aktuell tidligst til høsten. Bedre for stor enn for liten iallefall ;)


Det ble spenning til siste slutt om jeg hadde nok Askeladden-garn igjen til å fullføre genseren, jeg trodde lenge jeg måtte krype til korset og kjøpe et ekstra hespe fra Nøstebarnbutikken. Men det holdt akkurat! God-følelse :) Hespet er forøvrig det samme som jeg brukte på nøstebarndressen.

PS: For dere som ikke deler min stripebegeistring; Nå tar jeg en liten pause fra regnbuestripene for å strikke andre ting ;)


Genser-fakta:
Oppskrift: #1931 Rullegenser fra boka Strikk til nøstebarn
Garn: Kauni EQ 100% ull 8/2 og Askeladden 2-tråds merinoull
Pinne nr: 3 og 2 1/2
Treknapper fra Stoff og stil


Tusen takk for mange koselige tilbakemeldinger på de siste innleggene mine! Det setter jeg stor pris på. 
En superduper tirsdag til dere alle!

16 kommentarer:

  1. Er helt herlig med de stripene :) Jeg har erfaring med at nøstebarna sine oppskrifter er brede og kort. Uansett en kjempe fin genser og kjekt når garnet rekkker :)

    SvarSlett
  2. Herlig regnbue-genser :) Er glad i striper jeg også, synes nesten det går fortere å strikke enn ensfarget :)

    Ha en koselig tirsdagskveld :)

    SvarSlett
  3. Det er mange stripegale strikkere, så vi tåler striper i massevis :-)
    Slangen i forrige innlegg er bare så utrolig knallfin !!!

    SvarSlett
  4. Jeps, enig med Stine, nøstebarnoppskriftene er brede og korte, så jeg legger ofte på lengden på plagget.

    Og regnbuegensere er jeg veldig glad i! Kjempefin! Flott overgang til ermene.

    SvarSlett
  5. Så fiiiin. Har jo ikke noe å si at man tar av med noe når resultatet blir så flott. Jeg digger striper selv jeg.

    SvarSlett
  6. Ermene ser lik ut. Har du nøstet deg frem på kaunien? Har et EQ nøste liggende, men aldri strikket med Kauni før. Så har ikke erfaring med hvor lange fargeskift det er.
    Utrolig fin genser!!! Jeg er inspirert til stripestrikk med kaunien jeg har liggende...men mangler en egnende basis farge. Tror jeg må på shopping:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde et nøste til liggende som startet med samme fargeskift som første erm begynte på. Heldig med den! På nøstebarndressen strikket jeg to Kauni-striper det ene ermet før jeg byttet til det andre og strikket to striper der. Går an bytte slik annenhver for å få en jevn farge, men blir jo endel flere tråder å feste på den måten ;)

      Slett
    2. Aha! Da høres det ut som jeg må gå til innkjøp av et nøste Kauni til også...for den siste metoden der merket jeg at jeg er for lat til :-D
      Syns det var fint når det er likt. Ulikt er jo også fint, men hvorfor lage det fint når en kan lage det enda finere:-D
      Takk for svar! Stripestrikk er snart på mine pinner også!

      Slett
  7. Knallfin genser! Helt enig med deg at kauni og ensfarget er veldig fint sammen.
    Ha en fin marsuke:-)

    SvarSlett
  8. Så fin! Striper er gøy, og helt enig i at det virker som det går fortere:-) Lurte også litt på det med ermene som ser like ut...

    SvarSlett
  9. Jeg synes regnbuestripene er fantastiske!!:) Og det blir nok noe sånt hos meg også en dag. Kanskje neste års heldress?!:)

    SvarSlett
  10. Du har helt rett, disse fargerike-stripe-plaggene er til å bli i godt humør av :) Har to regnbuenøster liggende, titter og tenker; blir det til meg eller ungene? Så bare fortsett, vi blir ikke lei!

    SvarSlett
  11. Denne var virkelig flott !!! Har snust litt rundt i bloggen din og fått masse inspirasjon. Jeg er veldig glad i å strikke i Kauni og tilsvarende garn og nå spørs det om ikke jeg må sette i gang med noe nevøstrikk i striper etter hvert :)
    Ønsker deg en flott uke !

    SvarSlett
  12. Utrolig fin!! Jeg kjenner at det virkelig frister med regnbuestriper:-)

    Og ja, som flere andre sier, Nøstebarnoppskriftene (og kanskje spesielt rullegenseren) er litt korte og brede.

    SvarSlett
  13. ooo, utrolig fin. Striper er toppen.
    Klem Tone

    SvarSlett
  14. Nydelig genser, me like! Jeg har fått 2 nøster kauni-garn i samme farge i hus. Planen er stripet genser. Det ble kjempeflott med grå striper som kontrast - herlig inspirasjon, takk! :)

    Ps - du lager utrolig mye flott! :D

    Ha ei fin uke!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...