fredag 10. januar 2014

Varme raggsokker søker kalde føtter

Jeg har vært slektas sokkestrikker i lengre tid. Dette kallet, samt en kurv med garn og strikkepinner, arvet jeg fra mormor for noen år siden. Hun var en habil sokkestrikker, ja, når sant skal sies var det vel egentlig bare sokker hun strikket. Hun foretrakk å strikke med tykt, stikkete raggegarn. Det var vel bare sånt som dugde til brukssokker før i tiden, antar jeg…


Da jeg tok opp arven og gjorde alvor av kallet, oppdaget jeg at ullsokkeverden besto av utrolig mye mere enn stikkete raggsokker. Så mange fargesprakende og MYKE ullkvaliteter som var tilgjengelige! Et fantastisk AHA-opplevelse for ullsokkelskende meg. Jeg la sporestreks min elsk på tynt, nylonforsterket sokkegarn men masse fine farger. Mengder garn ble kjøpt inn i et tempo som ikke tilsvarte mengde sokker ut. Resultatet ble selvsagt mange, mange halvbrukte nøster i ymse fargekombinasjoner til garnlageret. Ta en titt i sokkegarnskuffen min, så skjønner du hva jeg snakker om.


De siste par årene har jeg hatt total innkjøpsstopp av sokkegarn, og jeg har blitt ganske flink til å bruke opp garnrestene. Blendersokker er et supert eksempel på en finfin måte å strikke sokker av mange små garnrester. Men så leste jeg om frk Badegakks hjemløs-sokker prosjekt, og kom på et nytt bruksområde for mitt tynne sokkegarn. Strikke den dobbelt! Ikke en revlusjonerende idé kanskje, men ganske smart fordi jeg da får slått to fluer i en smekk; Jeg får brukt opp masse restegarn OG får bruktgallidenskapen min til å bidra til at kalde uteligger-føtter holder seg varme igjennom vinteren. Tynne ullsokker duger ikke på hjemløse føtter må vite, de trenger sokker av den tykke og varme sorten. Les mere om Hjemløse sokker 2014 her.


Et lite tips hvis du vil bruke opp garnrester men hater trådfesting, er å strikke inn endene fortløpende. Jeg strikker 3-4 masker med ny og gammel tråd sammen. Endene strammes litt og klippes ned til rundt 1 cm tilslutt. Det holder til gull og har aldri rakna på mine sokker iallefall.

Etter litt prøving og feiling har to par reste-raggsokker kommet av pinnene. Jeg har gjort meg noen notater og deler her i tilfelle flere vil prøve seg på kombinasjonen garnslanking og raggsokkestrikking. Hjemløssokkene skal sendes inn mot slutten av året, så det finnes masser av tid (og masse garn!) til å strikke mange flere par :)


Oppskrift på gode raggsokker av dobbelt tynt sokkegarn, min versjon
Ca. str 43

Legg opp 52m på strømpepinner 3 1/2 med dobbel tråd tynt sokkegarn (Fabel, Drops Delight, Sisu, Regia 4-tråds o.l.).
Strikk vrangbord 2r, 2vr i ca 5 cm. Fortsett i glattstrikk til skaftet måler ca 20cm inkludert vrangbord.

Hæl strikkes så frem og tilbake over de neste 26m slik:
1.pinne: Strikk 26m rett.
2.pinne: Ta en m løst av, strikk 25m vrangt.
3.pinne: Ta en m løst av, strikk 25m rett.
Gjenta pinne 2 og 3 10 ganger totalt.

Så strikkes hælfelling slik (start på vranga):
1.pinne: Strikk 14m vr, 2m vr sammen, 1m vr. Snu arbeidet.
2.pinne: Ta en m løst av, strikk 3m r, før en m løst over fra venstre til høyre pinne, 1m r, løft den løse m over den strikkede, 1m r. Snu arbeidet.
3.pinne: Ta en m løst av, strikk 4m vr, 2m vr sammen, 1m vr. Snu arbeidet.
Gjenta pinne 2 og 3 men strikk en maske mer før felling på hver pinne.
På siste fellingsrunde er det kun en maske igjen på hver side av hælflappen. Da strikkes slik:
Ta en m løst av, strikk 13m vr, 2m vr sammen. Snu arbeidet.
Ta en m løst av, strikk 13m r, før en m løst over fra v til h pinne, 1m r, løft den løse m over den strikkede.

Nå plukkes det opp 10m i "lommene" nedover hælflappen. Plukk opp en m i opprommet før neste pinne, strikk den vridd rett for å unngå hull i arbeidet. Strikk 26m r (=vrista). Plukk opp en m i opprommet etter siste pinne, strikk den vridd rett. Plukk opp 10m i "lommene" oppover hælflappen. Fortsett over hælen.

Så felles det før og etter vrista slik:
Strikk til det gjenstår 3m før vrista, strikk 2m r sammen, 1m r. Strikk 26m r (=vrista). Strikk 1m r, ta en m løst over fra venstre til høyre pinne, 1 m r, løft den løse m over den strikkede. Gjenta denne fellinga på hver andre runde til sokken har 52m.

Strikk til fotbladet måler 20cm (målt fra hæl).
Pass på at det er 13m på hver pinne, 26m over foten (vrista) og 26 under.

Tåfelling strikkes slik:
Strikk til det gjenstår 3m før vrista. Strikk 2m r sammen, 1m r. På neste pinne strikkes 1m r, ta 1m løst over fra venstre til høyre pinne, 1m r, løft den løse m over den strikkede. Strikk til det gjenstår 3m etter vrista og fell på samme måte der. Gjenta denne fellinga på hver andre runde til 20m gjenstår. Strikk 1 runde rett. Fell av 2r sammen ut runden og dra tråden igjennom de gjenværende m. Snurp sammen og fest tråden godt.

Du har nå strikket en deilig raggsokk! Strikk en til og du har et par ;)


Du trenger selvsagt ikke gi dem bort til et par hjemløse føtter, men jeg vil anbefale at du gjør nettopp det. Det føles godt å gi av egen overflod og hjelpe noen som trenger det.

5 kommentarer:

  1. Så fint tiltak, det skal jeg lese mer om og kanskje kommer det noen sokker herfra også. Jeg er som deg, familiens sokkeleverandør og med skuffer fulle av sokkegarn som jeg gjerne skulle sett krympet litt i antall nøster.
    Akkurat nå er jeg hekta på votter, har nettopp oppdaget at det er slett ikke så verst å strikke.

    SvarSlett
  2. Så snill du er som strikker hjemløs-sokker! Disse var til å bli glad av. Mange farger på sokkene setter oss i godt humør! Takk for umaken med å legge ut forståelig oppskrift! Jeg bruker den jeg lærte på folkeskolen på 50-tallet, men det kommer stadig nye strikkere til som trenger litt veiledning.
    De lover godt med flere hjem-løs-sokker fra deg garnlageret tatt i betraktning. Der var det mye å velge mellom.

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så fint å bruke av sin overflod til de som ikke har så mye selv:) bra tiltak! og fine sokker!

    SvarSlett
  4. Flotte sokker og takk for oppskrift! Bra tiltak å strikke hjemløssokker. Jeg strikker alltid trådendene inn med en gang slik du gjør det, hater å sitte med trådfesting til slutt ;)

    God mandagskveld!

    SvarSlett
  5. Takk for oppskrift og takk for tips om å strikke inn trådene, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før. Hjemløse sokker er et supert prosjekt, enig i at det føles godt å gi litt av overfloden vår.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...