tirsdag 8. juli 2014

Hei og hopp, en solstråle-topp

Det er sommer, det er sol og hva passer vel da bedre enn å strikke seg en solstråle-topp...?


ztrikkeriets solstråle-topp

Jentenes reaksjon var imidlertid: Men hvorfor vil du ha en t-skjorte i ull midt på sommeren?? Svaret ble noe sånt som: Mamma synes det er best å strikke med ull. Og dessuten er den ikke sååå varm da! Ikke så godt svart akkurat, men det er jo sannheten...

Jeg funderte en del på fasongen mot slutten av strikkinga. Jeg hadde jo mange masker på pinnene underveis, og innså at toppen var langt mere baggy enn bildet på oppskriften viste. Da jeg prøvde toppen på etter avfelling lignet den liksom mere et gigantisk bær, kort og posete (flaks jeg ikke valgte grønn angora til hamsen solstrålene...) En runde skylling og blokking gjorde imidlertid susen, og bærassosiasjonene ble heldigvis dempet ned *lettet*  


Ztrikkeriets solstråle-topp


Toppen har føltes som en seig affære å fullføre, men notatene mine sier at jeg la opp 3.mai. To måneder er jo ikke sååå lang strikketid, og så har jeg strikket endel annet parallelt også. Garnet er Merino tweed og Angora, en nydelig og effektfull kombinasjon. Jeg skjønner hvorfor Picklesjentene bruker nettopp den komboen i mange av sine plagg. Oppskrift her. Litt pussig å sitte igjen med så mye garn, jeg brukte vel omtrent 3m av tredje nøstet Merino tweed og har et urørt nøste Angora til overs, til tross for at bolen ble strikket 2-3cm lengre enn oppskriften og strikkefastheten stemte overens. Men heldigvis er ikke dette det dummeste garnet å få for mye av, jeg skal nok finne et egnet prosjekt til restene :)  


ztrikkeriets solstråle-topp

Jeg synes solstrålene ble fine og at avfelling med i-cord gjorde seg :)

I går var det over 30o grader her hjemme og fullstendig uaktuelt å ha på seg et slikt ullent plagg, men på litt kjøligere sommerdager ser jeg for meg å få brukt den. Alt i alt godt fornøyd, og meget tilfreds med å krysse denne av lista og ta fatt på nye strikketøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...