søndag 1. september 2013

Velkommen september!

Som ivrig strikker kan jeg ikke annet enn å elske høsten. Kjølig, frisk luft, klare farger og (ikke minst) mørke høstkvelder med levende lys, god te i koppen og strikketøy i fanget. Jeg kjenner det kribler i kroppen av forventning, dette gleder jeg meg til! Sommer´n er gull men høsten er enda bedre! Og høsten, den begynner jo med september.

I årets første høstmåned har jeg konkrete planer på strikkefronten.


Raglangenseren kom på pinnene på forsommeren, men pusete ull fristet ikke å strikke videre på i sommervarmen. Nå skal den fram igjen. Den strikkes ovenifra og ned, og jeg har nå en unik mulighet til å sjekke passformen før jeg deler av til ermer (genialt! Må bare bytte til større rundpinne slik at jeg får genseren over skuldrene). Kombinasjonen av en tråd tynn ull og en tråd silke-mohair er luftig og lovende, så jeg har bygd opp en relativt stor forhåpning om at denne gensern vil bli en favoritt til vinteren.


Restegarnspleddet a la Arne & Carlos skal strikkes ferdig. Ambesiøst? Helt klart! Jeg er halvferdig og har brukt sommeren på å få unna de første 90cm. Men det skal sies at jeg ikke har strikket særlig radig så langt, snarerer et par riller nå og da, så med litt mere målrettet strikking har jeg troa på at pleddet vil nærme seg avfelling innen måneden er omme.


Fellesstrikking er gøy. I september skal jeg strikke Villsaujakka til Pinneguri sammen med en hel haug andre på Ravelry. Den skal strikkes i størrelse 1 år og blir etter planen høstjakke til lillebror. Garn er plukket ut fra lageret og startskuddet for opplegg går i dag. Pinnene er kvesset og klare!


Enda artigere enn fellesstrikking er mysteriestrikk. Søte wims arrangerer septembermysterie-sokkestrikk på Uformelt. Fellesstarten og første del av mysteriet var på fredag, og dette er sokkene slik de ser ut så langt. Neste fredag avsløres andre del. Dette er virkelig garn-nerde-gøy! ;)


Hva er dine strikkeplaner for høsten? Har du konkrete planer eller strikkes det etter impulsmetoden? 
Fin strikke-september uansett!

7 kommentarer:

  1. Jeg elsker også høsten - perfekt strikketid! Ser ut som du har mange fine planer fremover. Kan tenke meg at det blir godt å få felt av det teppet ;) Jeg følger også med på sokkemysteriet, men har enda ikke fått knotet meg til å legge opp et par sokker. Det er vel noe med alle prosjektene jeg allerede har, for nå prøver jeg å kutte ned på anltallet, fremover å øke det ;) God søndag! :)

    SvarSlett
  2. Her var det mye snadder, ja! Spesielt spent på den puseullgenseren, kjenner jeg ;) Etter litt strikketørke er jeg nå igang igjen, vi kan vel kalle det innfallsmetoden, for jeg har ingenting som er planlagt fremover og alt tas på sparket:)

    SvarSlett
  3. Så mye fint på pinnene. Vi har mange like tanker, ser jeg-raglansweateren i sånt garn har jeg og tenkt å strikke :) men det får bli etter det som er på pinnene nå. Resteteppet ditt ser ut til å bli kult, mitt hviler seg, men jeg strikker inn en rest her og der-det er et langtidsprosjekt til hytta. Villsaujakka har jeg også lagt på is, jeg tulla sånn med mønsteret. Venter til hjernen er mer påskrudd. Det blir spennende å følge med på prosjektene dine utover høsten.

    SvarSlett
  4. Jeg er difinitiv mest glad i sommeren, men høsten er en klar nummer 2! Her har jeg hatt strikketørke siden tidlig i vår, men nå er den endelig kommet tilbake :) jeg har også planer om å strikke et teppe, en tynn ullgenser er nettopp felt av og nå er jeg i gang med en litt tykkere jakke- february lady i karisma. Trenger også flere sokker, men jeg er ikke så glad i mysteriestrikk, så da blir det å vente å se hvordan deres andre ferdig sokker blor før jeg eventuelt legger opp :)

    Gleder meg til å se resultatet av pusegenser hos deg!

    God søndag :)

    SvarSlett
  5. Helt enig - høsten er en finfin tid:-) Fine ting du lager:-) Mine strikkeplaner er nå først og fremst å avslutte noen prosjekter som er på pinnene, og så langt går det strålende. I går kveld festet jeg siste tråden på SInnasaujakka mi; da mangler jeg bare knapper og kantbånd men det teller ikke med i strikkeplanen min har jeg bestemt. Tror jeg skal gjøre ferdig et prosjekt til før jeg starter på noen julegaver - og det blir i alle fall sokker til pappa og votter til ei venninne. Har lyst til å strikke noe til ungene, men de er så sære at jeg neimen ikke vet om det blir brukt og da er det kanskje ikke vits. En hals til meg selv står forresten også på planen! Ha en finfin strikkekveld, hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  6. Høsten er flott og etter den utrolig herlige sommeren vi har hatt er høsten enda bedre.
    Så masse flott du har på pinnene og det er så moro å få ting ferdig slik at det kan tas i bruk.

    Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  7. Fint og inspirerende innlegg:-) Høsten er flott altså!

    Mye fint du har på pinnene ser jeg:-) Har en genser i omtrent samme garnkombinasjon på pinnene jeg også. Den kombinasjonen av tynn ull og myk pusete mohair er superb! Blir nok deilig å ha utover høsten.

    Kos deg med strikketøyet og teen, du:-)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...