fredag 19. april 2013

En ribbete bukse

Lillebror har fått seg en ullbukse. En ribbestrikket sådan for optimal passform. Ribben er genial sånn, buksa er superelastisk og vil passe fint når han etterhvert får en trinnere, mere kjerub-aktig form. Litt ekstra beinlengde hjelper også på slik at den varer en stund. 


Buksa har vært et restegarnprosjekt, der jeg har fått brukt opp noen smårester babyull etter restegarnsteppet. -Et resteprosjekt etter resteprosjektet, faktisk, -ikke verst det! Jeg har strikket buksa etter eget hode fordi jeg ikke fant en oppskrift jeg syntes passet. Jeg har notert ned fremgangsmåten her, mest for egen del, men hvis noen kan ha glede av den så er det jo bare hyggelig :)


Ribbestrikket bukse til baby
str nyfødt - ca 3mnd
Garn: Diverse rester babyull (Lanett, PT Panda, Dalegarn babyull)
Pinner nr: 2 1/2

Ben: Legg opp 64m, strikk 2r, 2v i ca 8cm. Marker første maske på runden, og øk så 2 masker -en på hver side av den markerte masken- hver 2. cm tilsammen fem ganger (=74m). Når benet måler ca 18cm felles to m i starten av runden. Legg tilside og strikk et ben til.
Hofter/mage: Sett de to bena sammen på liten rundpinne og fortsett ribbestrikk til buksa måler ca 15cm målt fra skrittet. Strikk en runde mens det felles en m på hvert vrang-felt. Deretter strikkes ribben 2r, 1v i 2cm (eller til ønsket lengde). Fell av passelig løst og fest tråder. Jeg strikket alle trådene inn fortløpende for å slippe unna en haug med trådfesting.

Enkelt og greit :)

Ønsker alle en god og avslappende helg!

9 kommentarer:

  1. Ribbebukser er supre. Og det ble en flott bukse av restegarnet ditt. :)

    SvarSlett
  2. Nydelig!! Digger ribbebukser =) Sitter som et skudd =) Ha en god helg!!

    SvarSlett
  3. Så super måte å bruke restegarn på!! Kjempefine farger! :) Greit med kler som dei små kan vokse litt i,det går jo så altfor fort!;) Koselig blogg du har!

    SvarSlett
  4. Flott restegarnprosjekt etter restegarnprosjektet!

    Den ribbebuksa kommer han til å kunne bruke lenge! Fine, friske farger☺

    SvarSlett
  5. Sitter som støpt! Kjempefin!

    SvarSlett
  6. Ikke dumt å bruke restegarn på sånne prosjekter. Resultatet ble kjempefint!

    SvarSlett
  7. Knallfin, både lillebror og ribbebukse. Vårlige og glade farger som jeg likte :-)

    SvarSlett
  8. Den var kjempefin! Perfekt passform, sprek og fin i fargene :) Modellen er selvsagt også superskjønn :)

    SvarSlett
  9. superflott bukse - ribbe er jo perfekt til de hurtigvoksende - når nr2 er på vei så skal jeg bare lage disse!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...