søndag 3. august 2014

Votter til poden?

En klok dame sa en gang at man aldri kan få for mange par votter. Hun var sannsynligivs en strikker.


Jeg har sett mange votter komme og gå inn og ut av ungenes beholdning over flere år nå, og kan konstantere at det er med dem som med sokkene i vaskemaskinen; Det er et udefinerbart vesen (troll?) som har disse på menyen. Enslige votter er like trist som enslige sokker. Og egenlig alt annet som er ment å være i par. Dette paret er heldigvis lykkelig uvitende om skjebnens (mulige) brutale virkelighet, og konsentrerer seg fullt og helt om å oppfylle sin egen nytteverdi som vott. I par.

Disse vottene strikket jeg første gang i 2011. De har vært masse i bruk av jenta mi, som den gang var 6 og nå er 9. Siden en god ting som kjent ikke kan gjentas for ofte, har jeg nå strikket disse vottene på nytt og lagt ut oppskrifta som gratismønster på Ravelry. Det står oppgitt at de er i størrelse 8 år, men jenta mi har brukt dem alle de tre vintrene siden da, så størrelsen er nok ganske fleksibel. Nå planlegger jeg å teste ut mindre og større versjoner til oss andre i husholdet -så kanskje oppskrifta blir utvidet til flere størrelser etterhvert. Artig om du vil prøve deg på vottene, jeg hører gjerne fra deg (inkludert ris og ros) hvis du gjør det:)

Link til gratismønsteret har du her:





Striper blir man glad av - og så finnes det så mange fine fargekombinasjoner!



Et gammelt, velbrukt par og de nye, spenstige arvtagerne. Vottene kan felles av på to måter: Med sammenvevd avslutning (det lilla paret) eller med stjernefelling (grønt par). Fine begge to synes jeg- dog gir vel sammenvevinga en bittelitt proffere finish. Kjappe å strikke er disse uansett. Kanskje lage flere par å ha på lur nå som det enda er god tid igjen til jul? ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...