tirsdag 9. desember 2014

DIY: Tovede flaskegubber

Woolspire julekalender 2014
Bak den niende luka i Woolspires julekalender er en gjeng tovede nisser. Jeg synes toving er litt magisk og slutter aldri å bli fascinert av at noe selvstrikket kan endre sånn karakter etter en runde i vaskemaskinen. Dessuten går det unna å strikke ting som skal toves, tykke pinner og tykt garn gjør at man raskt kan se resultatet og sånt liker vi jo. Gøy for de minste også, tovestrikk kan både store og små være med på.

Disse nissene er et sånt superdupert prosjekt som alle kan klare, så sant man har lært å strikke:) Opprinnelsen er en gammel oppskrift som ligger ute som gratismønster på nettsidene til Sandnes Garn. Jeg har imidlertid gjort så mange endringer fra originalen at disse gubbene er ganske ulike sine lodne fettere hos Sandnes. Jeg viser deg hvordan min versjon av nissene blir til her.

 
Ztrikkeriets Tova nisser

DIY - Tovede flaskegubber

Du trenger:
  • Tykt tovegarn f.eks. Fritidsgarn, Vamsegarn, PT3 i tre farger. Jeg har brukt koksgrå (1 nøste), lys grå (liten rest) og rød (1 nøste)
  • Pinner 6, samt en nål til å maske sammen med til slutt

Legg opp 42 masker i koksgrå. Strikk fram og tilbake i rettstrikk til du teller ca 23 riller. Bytt til lys grå, og strikk 6 pinner glattstrikk. Bytt til rødt og fortsett i rillestrikk. Etter 6 riller felles det slik: *4m rett, 2 rett sammen* ut pinnen. Strikk 6 riller og fell på neste pinne *3 m rett, 2 rett sammen" ut pinnen. Slik fortsetter du med 6 riller imellom hver fellerunde og med 1 maske mindre mellom hver felling. På siste fellinga strikkes 2 rett sammen ut pinnen. Da trekker du tråden igjennom de gjenværende maskene og snurper sammen. Klipp tråden slik at den er ca 30 cm lang, og bruk denne til å maske sammen nedover på baksiden av lua (2). Bytt til grå tråd og mask kroppen sammen. Pass på å ikke sy til for stramt!

Nå lager du nesa: Legg opp 10 masker med lys grått. Strikk 10 pinner glattstrikk og fell av. Tråkle en sirkel i den kvadratiske lappen og snurp til. Brett hjørnene inn i nesa som fyll (hvis dette ble veldig uklart -se forklaringen i originaloppskrifta) Sy fast nesa midt i det lysegrå ansiktet.

Rullekant på lua (3): Plukk opp masker nederst på lua, en maske per rille. Her er det viktig at du holder nissen opp-ned når du plukker opp masker, slik vil lua rulle seg oppover. Strikk tre runder glattstrikk og fell løst av.

Fest tråder og putt gubben i vaskemaskina!
Tovanisser på 1-2-3-4
Vaskemaskiner tover veldig ulikt -jeg kjørte mine på 40graders kortprogram (ca 1 t), men du må kanskje gå hardere til verks hvis din maskin ikke tover like hardt som min. Er du usikker, er det bedre å tove to korte runder på lav temperatur enn å tove for hardt første gangen.

Når den er ferdig tovet, finner du fram en vinflaske og trekker gubben over. Strekk godt i den slik at gubben dekker hele flaska. Jeg pleier å strekke litt ekstra i lua også. La den tørke slik.

Ønsker du å gjøre litt mere ut av dem, er mulighetene mange: Skjegg, øyne, røde kinn, armer, fletter, forkle, dusk i lua osv. Men jeg liker de best helt enkle, så mine står slik til pynt sammen med lys og greiner. Hva med å gi bort en tova nisse med en god flaske vin til familie og venner? Fine gaver!

God førjulstid!

Psst: Fikk du med deg den søte husnisse-lua og skjerfet Project handmade la ut oppskrift på i går? Gå heller ikke glipp av luke 10 hos TBHandmade i morgen :)

 
Tovede gubber


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...